torsdag, februar 10

Blåbær fra Polen = ikke bra!



Hvis du har kjøpt blåbær (regner ikke med at man drar på blåbærtur til Polen lissom)i boks,løsvekt, eller i fryseposer vil jeg anbefale deg at du sjekker hvor de kommer fra. er de fra Polen, MÅ de varmebehandles hvis du skal konsumere de...
FORDI: i Polen har de et problem med revebestanden, og det er at de fleste har fått bendelorm. Og revene kan gjøre fra seg der hvor blåbærene vokser...SÅ hvis du vil unngå å få bendelorm. SÅ MÅ ALLE BLÅBÆR -ferske som fryste- varmebehandles hvis du skal unngå smitte....

SÅ PASS PÅ!!
(info om dette fikk vi på fagdag på HiAk i dag)

Ellers: Spis masse blåbær. Det er sunt og har masse antioksidanter i seg!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm, frustrerende, har kjøpt masse esker med økologiske blåbær fra Polen. Nå fikk jeg bar lyst og kaste alt :( Jeg forsøkte å se på Eldorado sine fryste blåbærpakker, men ser ikke at det står noe opprinnelsesland på disse, vet du eventuelt om blåbær man kan få kjøpt fra andre land (uten bendelorm)? :)

Tone sa...

HEI.

Coop har mest fra polen.
Men de har skogsbærblandinger fra Ukraina. Ellers fant jeg noen poser på ICA feks. Der har de og ferske som ikke koster altfor mye og de er ofte fra Argentina eller andre land i sør-amerika.

JEG heier på økologisk. det er ofte mye renere produkter og har bedre smak...MEN jeg vil helst unngå bendelorm jeg også...

REMA 1000 har også blåbær på poser (fryst). Jeg brukte en pakke fra de i helga, men jeg husker ikke landet de kom fra, men det var ikke polen for da hadde jeg kastet de....