tirsdag, februar 8

Spis mer frukt og grønt :-) 5 om dagen !!

Ja, når man studerer ernæring, så blilr man mer opptatt av kostholdet sitt, og JEG er blitt bitt av SUNNHETSbasillen...OG jeg LIKER det. Jeg liker å tenke over hva vi putter i oss. For denne kroppen skal jo leve i mange mange mange år til, og da kan man ikke sitte å fylle på med masse søppelmat(usunn) og bli dvorske og seige i kjøttet og huden ;-) ...
NEI, sunnhet for ALLE penga.
OG det trenger ikke å være så vanskelig heller...litt småjusteringer i hverdagskosten kan gjøre stor forskjell. DET mener i alle fall jeg!

Så her får du noen tips sånn helt på tampen en sen tirsdagskveld :-)

Et sunt og balansert kosthold er viktig for alle.
SÅ SPIS MER AV DETTE;
- Frukt, Grønnsaker, og Bær.(husk 5 om dagen, dette rådet kommer fra helsedirektoratet også)Spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt og bær daglig. Anbefalt inntak er om lag 500 gram per dag. En lett huskeregel å ta med seg er at du kan tenke deg 5 om dagen som 5 håndfuller med frukt/grønnsaker/bær pr dag... Dine hender er gode mål for deg, og barns hender er gode mål for dem, så du trenger ikke veie deg frem til 500g...

Fem om dagen kan altså bety:

* et glass juice til frokost
* en gulrot til lunsj
* salat eller grønnsaker til middag
* en pære til kvelds
eller
* banan, tomat og agurk som pålegg til frokost
* et eple til lunsj
* grønnsaksuppe til middag, appelsin til dessert
* gulrot som mellommåltid

- Fisk (helst fet fisk da dette inneholder sunne, flerumettede fettsyrer som er veldig bra for oss, og som vi trenger mer av enn det andre dårlige fettet vi får i oss)
- Grove produkter. (gode alternativ er speltbrød, rugbrød, fullkornsbrød, og disse finnes i utallige varianter. Smak deg frem til noe du liker).
- Nøtter.(her kan du lese om hva de ulike nøttene inneholder hvis du lurer på det :http://www.okomat.no/index.php?option=com_content&view=article&id=132&Itemid=148 )

Dette er mat som er viktig for alle som vil være i god form.



Og dette er bare et forslag fra meg til deg om du vil gjøre noen enkle grep i ditt kosthold.

Tone <3

3 kommentarer:

Smarte Vaner sa...

Hei
Forrige uke kom de nye kostholdsrådene fra Helsedirektoratet. Nå er ikke poteten lenger en del av 5 om dagen-anbefalingen. (men poteter er fortsatt en viktig del av det kostholdet de anbefaler) og nå er anbefalingene på 500 gram frukt, bær og grønnsaker pr. dag. Siden det er få av oss som går rundt å veier maten, så sier vi at 5 om dagen er det samme som 5 håndfuller. Det gjør det også letter å vite hvor mye barn trenger, - deres hender er mindre enn voksne sine og de trenger 5 ganger sin håndfull pr. dag.
Hilsen Elisabeth i Opplysningskontoret for frukt og grønt (www.5omdagen.com)

Hildemiho sa...

takket være deg tone så mannet jeg meg opp til å skrelle mangoen som lå på kjøkkenbenken og ventet på meg....og vips har jeg i alle fall spist en av fem om dagen....
nå skal jeg jammen følge med på bloggen din, og kanskje jeg plutselig en dag manner meg opp til å ta lappen jeg og....

Tone sa...

du så gøy å få kommentar fra opplysningskontoret. SLIKT liker jeg :-)
Jeg hadde jo glemt at de hadde gått ned på grammene da de tok ut poteten...
OG i morgen skal jeg faktisk på fagdag på høgskolen min nettopp om disse anbefalingene fra helsedirektoratet. DET blir spennende!

HILDE: så gøy at du tok hull på mangoen. Det er super godt og det beste jeg vet :-) Forsett med 5 om dagen, da blir kroppen blid :-)
OG det er veldig trivelig at du vil følge bloggen videre :-)
OG du burde ta lappen. For en frihet...det er helt topp! Skummelt, MEN gøy. Prøv du også!!!
By the way, jeg liker bloggen din,er innom ofte!!!